Wat is Six Sigma?

Als Six Sigma goed wordt beoefend, kan het een krachtig hulpmiddel zijn. Zoals consultant Jennifer Williams zegt: “Ik heb geen branche gevonden die niet kon profiteren van Six Sigma.”

Six Sigma is een reeks methoden en hulpmiddelen voor het verbeteren van bedrijfsprocessen en kwaliteitsbeheer. Six Sigma heeft als doel de kwaliteit te verbeteren door defecten te vinden, de oorzaak ervan te bepalen en processen te verbeteren om de herhaalbaarheid en nauwkeurigheid van procesresultaten te vergroten. Door de efficiëntie te verbeteren en defecten te verminderen, verbetert de kwaliteit en tijdigheid van de productlevering, en daarmee idealiter het enthousiasme en het vertrouwen van de medewerkers – en de bedrijfsresultaten.

Het doel

Met als doel een bijna perfecte output te bereiken, gebruikt Six Sigma statistische methoden om problemen op te sporen en processen te verbeteren. Datagedreven verbeterprojecten worden uitgevoerd met specifieke stappen in een gedefinieerde volgorde en met specifieke verbeterdoelen in gedachten, de zogenaamde waardedoelen. Er worden teams met diepgaande kennis van de Six Sigma-methodologie opgericht om het project te sponsoren, te beheren en te voltooien.

“Six Sigma is een methodologie en een set tools die ons helpen te meten wat we doen en vervolgens te verbeteren wat we doen. Het kan echt werken in elke branche en in elk type bedrijf, want overal waar we een proces hebben, kunnen we het bestuderen, meten en proberen het te verbeteren”, zegt Kimberly McAdams, een Six Sigma Master Black Belt en Principal bij FireFly. Overleg plegen. Zij geeft les op een lean six sigma black belt te behalen.

Wat is Lean Six Sigma?

Een variatie op het Six Sigma-raamwerk combineert de principes van Lean Management met Six Sigma-methodologieën. Lean Management probeert verspilling en daarmee de productiecyclustijd te verminderen, terwijl Six Sigma zich richt op het verminderen van variatie tussen deliverables. Zoals sommigen het zien, richt Six Sigma zich op het vinden en herstellen van defecten achteraf, terwijl Lean in de eerste plaats probeert te voorkomen dat defecten optreden. Bij de beste implementatie wordt Lean eerst geïntroduceerd om de efficiëntie te verhogen, en vervolgens worden Six Sigma-methoden toegepast voor fine-tuning. Productie, gezondheidszorg, financiën, IT en andere gebieden gebruiken Lean Six Sigma.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *