Blijf op de hoogte van de laatste social media ontwikkelingen

social media marketing

Merken zullen de statistieken die zij belangrijk vinden opnieuw evalueren

Te veel merken hebben zich beziggehouden met sociale media zonder echt doelen te stellen en hun prestaties te vergelijken met waardevolle statistieken. Veel merken kijken namelijk gewoon naar ijdelheidscijfers, zoals het aantal volgers, wanneer ze het succes van hun inspanningen proberen te beoordelen. Social media marketing is nu echter volwassen aan het worden, en in 2021 zullen merken waarschijnlijk intelligenter gebruik gaan maken van meetgegevens. Je moet je concentreren op gegevens die kunnen bewijzen dat de social media marketing een positieve invloed kan hebben op de bedrijfsresultaten.

Idealiter zou je een breed scala aan statistieken moeten gebruiken, die de belangrijkste onderdelen van de social funnel beslaan: bewustzijn, betrokkenheid, conversie en consument. Relevante statistieken waar merken naar beginnen te kijken, zijn onder meer:

  • Awareness – merkbekendheid (@vermeldingen, shares, links, impressie), groeipercentage van het publiek, postbereik, potentieel bereik, social share of voice
  • Betrokkenheid – percentage (vind-ik-leuks of favorieten als percentage van je totale aantal volgers), gemiddeld engagementpercentage, versterkingspercentage, viraliteitspercentage
  • Conversie – conversieratio, klikfrequentie (CTR), bouncepercentage, kosten per klik (CPC), kosten per duizend vertoningen (CPM), conversieratio van sociale media, conversatiepercentage
  • Klant – getuigenissen van klanten, klanttevredenheidsscore, score net promotor

Lokale targeting zal meer voorkomen

Net zoals lokale SEO is voor lokale merken die meer organisch verkeer willen krijgen, is lokale targeting de tegenhanger van social media. Veel merken gebruiken locatie gebaseerde targeting om mensen te bereiken en aan te trekken vanaf een specifieke geografische locatie.

Een veelgebruikte manier waarop merken een lokaal publiek trekken, is door hun posts en verhalen te geotaggen. Als je een locatie toevoegt aan de social media-inhoud, trekt deze automatisch een lokaal publiek aan.

Sociale platforms zoals Instagram bieden de mogelijkheid om te zoeken naar berichten van plaatsen in de buurt of specifieke locaties. Als je locaties aan inhoud toevoegt, wordt deze weergegeven in deze zoekresultaten, zodat lokale mensen het merk en inhoud kunnen vinden.

Geografische targeting werkt vooral goed voor gepromote berichten of tweets, omdat deze platforms je helpen de juiste doelgroepen te targeten. Als je bijvoorbeeld de optie “boostpost” op Facebook gebruikt, kun je ook de locaties selecteren die je wilt targeten. Facebook toont de berichten aan gebruikers op die locaties

Merken kunnen ook geografische targeting gebruiken om meer mensen hun lokale conferenties en merkevenementen te laten bijwonen. Of ze kunnen locatiefilters gebruiken in hun advertenties op sociale media om alleen te adverteren voor een relevant, lokaal publiek. Er zijn veel voordelen van locatie gebaseerde targeting via social media marketing, en je moet gewoon weten hoe je deze kunt gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *